سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمی گذاریم پسماند استان های دیگر در قزوین دفن شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


 

  • نمی گذاریم پسماند استان های دیگر در قزوین دفن شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرنگار مهر، حسن عباس نژاد که به تازگی به عنوان مدیرکل محیط زیست استان قزوین منصوب شده است در اولین حرکت رسانه ای خود روز چهارشنبه از خبرنگاران دعوت کرد تا دیدگاههای خود را در خصوص مسائل زیست محیطی مطرح کنند تا از این پیشنهادات برای برنامه ریزی بهتر استفاده شود.

    توجه به ظرفیت رسانه ها و بهره گیری از دیدگاههای کارشناسی در محیط زیست اقدام پسندیده ای است که می تواند در ارتقاء جایگاه محیط زیست کمک موثری باشد به شرط آنکه این تعامل به صورت دوسویه و مستمر باشد تا بتوان از محیط زیست استان که ارزش حیاتی دارد بخوبی صیانت کرد.

    در این نشست ابتدا خبرنگاران دیدگاهها و نگرانی های خود را از مشکلات موجود در حوزه محیط زیست مطرح کردند.

    آلودگی سیمان آبیک، بی توجهی به پساب های صنعتی، دفع سموم کشاورزی، استاندارد نبودن تصفیه خانه های شهرک های صنعتی، مشکلات ریزگردها و توسعه مناطق بیابانی، فرونشست زمین، کاهش ابهای زیرزمینی، تخریب باغستانها، نداشتن مطالعات زیست محیطی در اجرای پروژه های ملی، جلوگیری از استقرار صنایع آلاینده و آب بر، مدیریت اصولیپسماندها، احداث سایت جدید جمع آوری زباله، جلوگیری از دفن زباله استانهای دیگر، استفاده از تشکل های مردم نهاد و توجه به مناطق حفاظت شده از نکاتی بود که خبرنگاران به عنوان دغدغه خود مطرح کردند.

    در ادامه حسن عباس نژاد مدیرکل محیط زیست استان قزوین ضمن ابراز خرسندی از بیان دیدگاههای کارشناسی رسانه ها گفت: شما وقتی از دور مسایل را خوب رصد می کنید بدون شک با دقت بیشتری به امور نگاه می کنید که جامع تر است و حتما باید از ظرفیت شما در کارها استفاده شود.

    وی اضافه کرد: بروز پدیده های نوظهور در کشور و نیز مشکلات ناشی از بحران آب بسیار جدی است و اگر به فکر آن نباشیم آسیب های جدی خواهیم دید.

    عباس نژاد تصریح کرد: در سالهای 2020 به بعد، ایران با کمبود فیزیکی آب مواجه خواهد شد و هر چند سالهاست زنگ خطر آن به صدا درامده است اما آن را جدی نگرفته ایم.

    وی اضافه کرد: وقتی در سدسازی حقابه مورد توجه نبود شاهد ایجاد کانون ریزگرد شدیم و در اهواز خشک شدن تالاب ها موجب افزایش ریزگرد شده است.  

    مدیرکل محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: تنها 30 درصد آبهای سطحی را قادریم نگهداری و استفاده کنیم و بیش از 85 درصد ابهای زیر زمینی مصرف می شود در حالی که نباید از 20 درصد بیشتر شود.

    وی بیان کرد: فرونشست زمین، افت آبهای زیرزمینی، فرسایش خاک، هدر رفت 70 درصد آبهای سطحی، از چالش های جدی است بطوری که سالانه 50 میلیارد دلار هزینه فرسایش خاک است.

    عباس نژاد اظهارداشت: سرعت کویری شدن بالا رفته و سالانه 35 هزار هکتار اراضی را از دست می دهیم و در سفید رود 80 میلیون تن رسوب داریم و برداشت بی رویه و چرای بی رویه دام هم مشکل ساز شده و همه ما را درگیر کرده است.

    وی بیان کرد: منطقه الله آباد در آبیک امروز به یک کانون کویری و بیابانی تبدیل شده و اکوسیستم منطقه از بین رفته در حالی که مصرف آب های زیرزمینی یک میلیارد و 460 میلیون مترمکعب تا یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب گفته شده که نیمی از آن بیش از ظرفیت منطقه است.

    عباس نژاد گفت: بیش از 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است که 60 درصد آن هدر می رود در حالی که بهره وری درکشورهای دیگر بالاست.

    وی یادآورشد: موضوع تغییر الگوی معیشت از سوی سازمان مطرح شده که در اکوتوریسم هم اولویت قرار دارد که در این میان صنایع آب بر باید به مناطق شمالی و کنار دریا منتقل شود و این سیاست با جدیت دنبال می شود.

    40 درصد پسماندها مدیریت می شود

    مدیرکل محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: پسماندهای صنعتی در کشور حاد شده و در همه استانها چالش داریم و از مجموع زباله های عفونی، ویژه و صنعتی تنها 30 تا 40 درصد مدیریت می شود و به یک اپیدمی تبدیل شده است.

    وی بیان کرد: زباله یک طلای کثیف است و اگر درست مدیریت شود می تواند به اقتصاد استان هم کمک کند لذا باید مطالعات جامع هر استان و شهری انجام شود تا تکلیف خود را بدانیم و برای کاهش سالانه 5 درصد پسماند برنامه ریزی کنیم.

    عباس نژاد گفت: فرآیند دفع پسماند هم مهم است و باید بدانیم که در سایت های جمع آوری چه اتفاقی رخ می دهد به طوری که در سایت محمدآباد با ظرفیت روزانه 250 تن زباله امروز حدود 700 تن زباله دریافت می شود که باید مدیریت شود.  

    وی اضافه کرد: باید دفن پسماند داشته باشیم نه دفع آن و کیفیت پسماند و بازیابی آن مهم است اما به نظر می رسد درفرآیند دفن هم مشکل داریم.  

    عباس نژاد تصریح کرد: به هر حال تحت تاثیر الودگی برخی کشورها و استانها هستیم و هر بخشی از محیط زیست که تخریب شود همه را تحت تاثیر دارد لذا بشدت تشویق می کنیم مدیریت پسماند صورت گیرد.  

    نمی گذاریم پسماند سایر استانها در قزوین دفن شود

    مدیرکل محیط زیست استان قزوین در ادامه در خصوص دفن بهداشتی پسماندهای سایر استانها در قزوین هم گفت: قرار نیست پسماند استانهای دیگر را با هدف سود دهی به قزوین بیاوریم و سلامت مردم را به خطر بیندازیم و ما با هر گونه انتقال پسماند و دفن پسماند در قزوین مخالفیم.  

    وی اظهارداشت: باید استراتژی مسنجمی برای مدیریت پسماندها داشته باشیم که در این راستا هر شرکت دانش بنیان که برای مدیریت و امحا و بی خطر سازی زباله و پسماند وارد کار شود ضمن نظارت جدی حمایت هم می کنیم.

    عباس نژاد گفت: باید برای مدیریت پسماندها یک استراتژی منسجم داشته باشیم که این کار دردو سال آینده تدوین خواهد شد اما در حوزه پسماند هیچ سفارشی پذیرفته نمی شود.
     
    مدیرکل محیط زیست استان قزوین بیان کرد: لندفیل سایت محمد آباد در سال 88 مطالعه شده و بر اساس آن چند سایت پیشنهاد شده که مشکلاتی دارند که در این میان چهار نقطه تعیبن شده که برخی روی آبخوان و گسل قرار دارند که باید بازنگری شود.
     
    وی اضافه کرد: رویکرد ما بهسازی شرایط فعلی است و اگر درست امحا نشود برخورد قانونی می کنیم زیرا اعتقاد داریم محیط زیست نباید بازیچه مسایل اقتصادی و سیاسی شود به همین دلیل مشاوره می گیریم و با توسعه هم مخالفتی نداریم به شرط آنکه توسعه به سلامت مردم آسیب نرساند بلکه بیشترین انطباق را با محیط زیست داشته باشد.

    ساختار محیط زیست استان جوابگوی نیازها نیست

    وی از مشکلات ساختاری در استان هم سخن گفت و یادآورشد: ساختار محیط زیست استان جوابگوی نیازها نیست و با جذب چند متخصص باید این کمبود جبران شود.

    عباس نژاد اظهارداشت: محیط زیست در کشور مظلوم واقع شده و در حالی که بیش از 13 دستگاه باید از محیط زیست حفاظت کنند فقط مسئولیت را بر عهده این سازمان گذاشته اند که منطقی نیست.

     وی اظهارداشت: باید گفتمان محیط زیست و نشست هم اندیشی داشته باشیم و مشکلات را حل کنیم.

    عباس نژاد اضافه کرد: از 16 شهرک صنعتی در استان فقط 4 شهرک صنعتی(البرز، کاسپین، لیا و حیدریه) دارای تصفیه خانه است لذا ما کمک می کنیم تا این کمبود جبران شود اما برخی پیمانکاران مجری تصفیه خانه ها نگاه محیط زیستی ندارند به همین دلیل خروجی تصفیه خانه البرز استاندارد نیست که باید اصلاح شود و ما با تغییر زون در شهرک های صنعتی بشدت مخالفیم و اجازه ارتقای کد هم نمی دهیم و در این مسیر تعارف نداریم و باید رسالت خود را انجام دهیم.

    هیچ واحد صنعتی تعطیل نمی شود

    عباس نژاد در مورد آلودگی سیمان آبیک هم گفت: سیمان آبیک یک واحد آلاینده با سطح بالاست که باید برای رفع آن اقدام شود و در پروژه های ملی هم اگر مشکلی باشد باید رفع اشکال شود در غیر این صورت از اجرای طرح جلوگیری می شود.

    وی در مورد سایر طرح های اجرا شده در استان هم گفت: در خصوص جاده رحیم آباد به کلاچای نظر ما بهسازی جاده موجود است و در سایر پروژه های ملی هم دنبال تعیین تکلیف هستیم.

    عباس نژاد گفت: هیچ واحد صنعتی در استان تعطیل نخواهد شد مگر آنکه مشکل حادی داشته باشد و پایش معادن هم در دستور کار است.  

    مدیرکل محیط زیست استان قزوین ضمن تشکر از هم اندیشی رسانه ها در خصوص مشکلات زیست محیطی اظهارداشت: برای ایجاد حساسیت در مردم از رسانه ها استفاده می کنیم و به کمک همه خبرنگاران برای برنامه ریزی بهتر نیازمندیم.