سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بورس؛ پناه سرمایه‌های خرد مردم


 

  • بورس؛ پناه سرمایه‌های خرد مردم

    تبریز هم طی 16 سال گذشته توانست دومین بورس منطقه‌ای را در این شهر میزبانی کند. بازاری که از سال 82 فراز و فرود زیادی را شاهد بوده و در نهایت در سال‌های اخیر این بازار توانسته است اعتماد سرمایه‌گذاران را کسب کند و در سال‌های 95 تا 98 روند ریالی معاملات رشد شتابانی را شاهد بوده است. در چنین شرایطی اساتید و صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند بازار بورس می‌تواند نقش بیشتری در تامین مالی تولید در استان داشته باشد. همشهری در گزارشی به بررسی این راهکارها و موانع موجود پرداخته است.

    • چالش‌های سه‌گانه سرمایه‌گذاری در بورس 

    کارشناس بازار سرمایه و یکی از مدیران شرکت‌های کارگزاری در تبریز با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری شهروندان در بازار بورس می‌گوید: در کل بازار بورس کشور 12 میلیون کد سهامداری حقیقی و حقوقی وجود دارد که حدود 15 درصد کل جمعیت کشور را شامل می‌شود؛ اما از این تعداد حدود 50 درصد غیرفعالند و وضعیت استان نیز تابعی از کل کشور است. بنابراین به نظر می‌رسد با وجود سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و رشد خرید و فروش بورس در استان، ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

    «حجت عمادی» با اشاره به چالش‌های سه‌گانه سرمایه‌گذاری در بورس از نگاه شهروندان می‌گوید: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که میزان بازدهی، میزان ریسک در بورس و میزان اطلاعات و آگاهی از بازار بورس 3 چالش مهم این بازار هستند که در این بین کمبود آگاهی و اطلاعات و دسترسی نامناسب به بازار و اطلاعات موجب شده تا خرید و فروش سهام مانند خرید و فروش طلا همه‌گیر نشود.  وی تاکید می‌کند: از نگاه 50 درصد سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی استان نبود اطلاعات شفاف و عدم دسترسی مناسب به اطلاعات شرکت‌ها مانع حضور آنان در بازار سرمایه می‌شود و 34 درصد نیز از بازدهی این بازار اطمینان ندارند. نکته جالب این‌که تنها 16 درصد ریسک بالا را مانع سرمایه‌گذاری دانسته‌اند؛ یعنی این‌که اگر اطلاعات کافی در اختیار سرمایه‌گذاران باشد آنان حاضر به پذیرفتن ریسک بازار هستند.

    • ارجحیت بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی 

    رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز هم با بیان این‌که رشد بازار بورس در سال‌های گذشته نباید تنها با آمار و ارقام ریالی بررسی شود، اظهار می‌کند: در سال‌های اخیر ارزش پول کاهش بسیار داشته، بنابراین از نظر ارزش پولی و با بررسی عامل ارزش زمانی پول، میزان سرمایه‌گذاری در بورس افزایش نداشته است. «علیرضا فضل‌زاده» ادامه می‌دهد: البته در این میان ارجحیت بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی نباید نادیده گرفته شود. به عنوان مثال، ارزش پولی که در بانک سپرده‌گذاری شده و سود مشخصی به آن داده شده در سال‌های اخیر نسبت به بورس رشد بسیار کمتری داشته است؛ اما در مقایسه با ارزش ریالی در بازارهای مالی رشد چندان محسوس نبوده است.

    وی تاکید می‌کند: نیاز به هدایت سرمایه‌گذاری به بورس در استان با توجه به ثروت‌های خرد و حجم قابل توجهی از طلا که در منازل و مغازه‌ها وجود دارد و با توجه به ریسک‌ نگهداری طلا و پول در منازل و عدم نقش‌آفرینی طلاهای خانگی در اقتصاد، بیشتر خود را نشان می‌دهد.  فضل‌زاده عنوان می‌کند: از سوی دیگر با اشباع بازارهای موازی مانند خودرو، مسکن، طلا و ارز مواجه هستیم و این بازارها دیگر برای سرمایه‌گذاران خرد، سوددهی ندارد. بر همین اساس میزان خرید و فروش سهام بیشتر شده است. بر این اساس دولت برای افزایش سرمایه‌گذاری در بورس باید از یکسو شفافیت اطلاعات مالی شرکت‌ها را بیشتر کند و از سوی دیگر آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی به شهروندان را توسعه دهد. برخی رشته‌های دانشگاهی مرتبط با بورس باید 20 سال قبل در کشور راه‌اندازی می‌شد اما در یکی، دو سال گذشته این رشته‌ها ایجاد شده است.

    • افزایش خرید و فروش سهام

    رئیس تالار بورس منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان این‌که این بازار در استان شناخته‌شده‌تر شده است، می‌گوید: بورس توانسته است سرمایه‌های سرگردان شهروندان استان را به خود جذب کند، به نحوی که میزان خرید و فروش در بازار بورس استان از سال 95 تاکنون روند صعودی داشته و از 1400 میلیارد تومان خرید و فروش در سال 95 به 3300 هزار میلیارد تومان آن هم تنها در 5 ماه سال جاری رسیده است. هنوز عملکرد خرید و فروش 7 ماه آتی بر این میزان افزوده نشده و قطعا رقم بالاتری از خرید و فروش سهام را شاهد خواهیم بود.

    «امین عابدینی» بیان می‌کند: بازدهی بورس برای سرمایه‌گذاران آذربایجان شرقی 59 درصد بوده و رشد بالای 200 درصدی در خرید و فروش‌ها ثبت شده است. در حال حاضر 40 شرکت کارگزاری با شفافیت کامل برای سهامداران حقیقی و حقوقی، خرید و فروش سهام انجام می‌دهند. وی با بیان این‌که بخشی از شفافیت اطلاعات شرکت‌ها و شفافیت خرید و فروش‌های غیربورسی که در ارزش سهام موثر است خارج از بازار سرمایه صورت می‌گیرد، تاکید می‌کند: سازمان‌هایی مانند صنعت، معدن و تجارت باید در این زمینه شفافیت اطلاع‌رسانی را بر عهده بگیرند. برای افزایش آگاهی شهروندان در مورد بورس چندین آموزشگاه در تبریز مجوز دریافت کرده‌اند و به شهروندان در قالب دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش‌ می‌دهند.

    همچنین مسابقات لیگ ستارگان بورس با هدف افزایش اطلاعات سرمایه‌گذاری در بورس برگزار می‌شود. این مسئول اظهار می‌کند: باید توجه داشت که قدمت بازارهای سرمایه در جهان حدود 500 سال است اما در کشور ما تنها 53 سال است که بورس ایجاد شده. در آذربایجان شرقی هم این زمان کمتر از 20 سال می‌گذرد و طبیعی است که فاصله‌هایی میان رفتارهای صحیح سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد و به زمان و ایجاد ظرفیت‌های علمی و فرهنگ‌سازی بین بخشی نیاز داریم.




پساب یک واحد صنعتی عامل مرگ صد هزار ماهی


 

  • پساب یک واحد صنعتی عامل مرگ صد هزار ماهی

    به گزارش ایرنا، در روزهای گذشته هزاران قطعه ماهی و دیگر آبزیان به دلیل ورود پساب صنعتی به داخل رودخانه قره‌سو تلف شدند.

    پس از بالا آمدن این حجم عظیم از ماهی در رودخانه قره سو، سازمان حفاظت از محیط زیست از این اتفاق به عنوان یک فاجعه زیست محیطی یاد و تحقیقات به منظور مشخص شدن علت مرگ ماهی‌ها آغاز شد.

    مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه روز پنجشنبه دوم آبان ماه گفت: پس از مرگ ماهی‌ها کارشناسان محیط زیست به همراه کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان، تحقیقات لازم را آغاز کردند که در نهایت مشخص شد که ورود پساب یک کارخانه صنعتی عامل مرگ بیش از صد هزار قطعه ماهی در رودخانه قره‌سو بوده است.

    وی گفت: این کارخانه که در منطقه سرابله قرار دارد، پساب صنعتی خود را از طریق یک کانال به رودخانه رازآور می‌ریزد که در نهایت وارد قره‌سو می‌شود.

    مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه عنوان کرد: ورود حجم عظیمی از مواد آلی پساب این واحد صنعتی به رودخانه باعث شد که پدیده اکسیداسیون به صورتی طبیعی در آب رخ دهد و ماهی‌ها به دلیل کاهش اکسیژن آب دچار خفگی شوند.

    یاوری یادآور شد: انجام پدیده اکسیداسیون امری زمان‌بر است از این رو پساب‌های کارخانه، در رودخانه رازآور منجر به مرگ ماهی‌ها نشدند و پس از رسیدن به قره‌سو، اکسیژن آب راه کاهش دادند.

    وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه برخورد با کارخانه خاطی در دستور کار سازمان حفاظت از محیط زیست است، گفت: پرونده این تخلف به دستگاه قضایی ارجاع داده خواهد شد تا مراحل قانونی را طی شود.

    مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه تاکید کرد: مرگ این حجم عظیم از ماهی‌ها در یک رودخانه یک فاجعه زیست محیطی است و برخورد قضایی با جدیت دنبال می‌شود.

    بر طبق این گزارش، بخشی از ماهی‌های تلف‌شده در قره‌سو توسط مردم ساکن اطراف رودخانه مصرف شد و برخی افراد سودجو حجم عظیمی از این ماهی‌ها را برای فروش روانه بازار کردند.

    فرماندار کرمانشاه در این رابطه گفت: مصرف ماهیان تلف‌شده رودخانه قره‌سو کرمانشاه غیربهداشتی است و با افرادی که ماهیان تلف‌شده قره‌سو را بفروشند برخورد می‌شود.

    فضل‌الله رنجبر از تشکیل پنج اکیپ برای جمع‌آوری ماهیان ریز تلف شده خبر داد و افزود: در کرناچی و برخی نقاط افرادی سودجو این ماهیان را با نرخ ارزان به فروش می‌رسانند که اکیپ‌ها مشغول گشت‌زنی، شناسایی و برخورد با آنها هستند.

    رودخانه قره‌سو از سراب روانسر واقع در 50 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه سرچشمه می‌گیرد و با جهت شمال غربی به جنوب شرقی جریان پیدا می‌کند. در 15 کیلومتری کرمانشاه رودخانه رازآور و شاخه‌های فرعی آن به قره‌سو می‌ریزد.

     سپس در سطح دشت جریان یافته و در نزدیکی روستای قزانچی رودخانه «مِرِگ» نیز به آن متصل می‌شود. قره‌سو با یک شیب آرام از داخل شهر کرمانشاه عبور کرده و در این محدوده 2 رودخانه چم‌بشیر و آبشوران نیز بدان می‌ریزند و در نهایت پس از عبور از کرمانشاه در نزدیکی فرامان به رودخانه گاماسیاب می پیوندد، این 2 تشکیل رودخانه سیمره را می‌دهند.

     بعد از رسیدن به دریاچه سد کرخه به 2 قسمت تقسیم شده و نیمی به سمت تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق و نیم دیگر به سمت کارون سرازیر شده و به آبهای خلیج فارس سرازیر می‌شود.




درمان قوز شست پا؛ با جراحی و بدون جراحی + ویدیو


 

  • درمان قوز شست پا؛ با جراحی و بدون جراحی + ویدیو

    915795

    15 مهر 1398 - 13:43

    3083 

    برترین‌ها: انحراف قوز شست پا یکی از مشکلات پا است که برخی از افراد گرفتارش هستند. انحراف شست پا یا بانیون (bunion) یک برآمدگی استخوانی است که به دلایل مختلف در پا ایجاد می‌شود و علاوه بر ظاهر نازیبایش ممکن است باعث درد و اذیت در پا هم شود.

    این حالت زمانی رخ می‌دهد انگشت بزرگ پا انگشت کناری خود را به داخل فشار دهد و باعث می‌شود مفصل این قسمت بزرگ‌تر و بیرون زده شود و در اکثر موارد پوست روی بانیون، قرمز و ملتهب می‌شود. این عارضه در خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده شده.

    درمان قوز شست پا؛ با جراحی و بدون جراحی+ویدیو

    علل قوز شست پا یا بانیون

    تا الان دلیل اصلی این مشکل به طور دقیق مشخص نشده، ولی عوامل زیر می‌توانند باعث به‌وجود‌آمدن قوز شست پا شوند:

    • ژنتیک: معمولا بیشتر افرادی که دچار قوز شست پا هستند، یکی از والدین یا نزدیکانشان هم از این مشکل رنج می‌برند.
    • آسیب دیدن پا
    • نقص مادرزادی یا بدشکلی پا در زمان تولد
    • آرتریت روماتوئید: ابتلا به این شرایط التهابی خطر بروز قوز شست پا را افزایش می‌دهد.

    نشانه‌های قوز شست پا یا بانیون

    • برجستگی روی قسمت بیرون پایه انگشت شست پا
    • التهاب، قرمزی یا زخم شدن اطراف انگشت شست پا
    • پینه یا ضخیم شدن پوست: این مشکل اغلب در جایی بروز می‌کنند که اولین و دومین انگشت روی هم قرار می‌گیرند.
    • درد مداوم یا منقطع
    • محدود شدن دامنه حرکت انگشت بزرگ پا

    عواملی تشدیدکننده‌ی قوز شست پا

    طبق گفته‌ی متخصصان هیچ‌کدام از عوامل زیر نمی‌تواند عامل بروز قوز شست پا یا بانیون باشند. ولی اگر دارای قوز شست پا هستید به این نکات دقت کنید تا این مشکل تشدید نشود.

    کفش‌های نامناسب: پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند باعث می‌شود فشار زیادی در قسمت جلوی کفش به انگشت شست پا وارد شود. افرادی که دارای قوز شست پا هستند باید در پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند زیاده‌روی نکنند. همچنین افرادی که کفش‌های خیلی تنگ یا خیلی باریک یا خیلی نوک تیز می‌پوشند، بیشتر در معرض تشدید قوز شست پا هستند.

    برخی ورزش‌ها: ورز‌ش‌هایی که در آن‌ها فشار زیادی به پا وارد می‌شود و یا نیاز به پوشیدن کفش‌های تنگ دارد ممکن است قوز شست پا را تشدید کنند. مانند رقص باله.

    اغلب اوقات، قوز شست پا بدون عمل جراحی قابل درمان است. معمولا در مواردی که قوز شست پا خفیف بوده و هنوز دردناک نشده باشد و یا سن شخص کم باشد، پزشک ارتوپد سعی می‌کند بدون عمل جراحی این عارضه را درمان کند. اما در صورت عدم موفقیت با راهکار‌های دیگر چاره‌ای جز جراحی نیست.

    درمان قوز شست پا؛ با جراحی و بدون جراحی+ویدیو

    درمان‌های قوز شست پا بدون جراحی

    عوض کردن کفش

    در پوشیدن کفش به نکات زیر دقت کنید:

    • هیچوقت معیار شما برای انتخاب اندازه کفش شماره‌ای که روی آن نوشته شده است نباشد. این اندازه‌ها بر حسب شکل و سازنده کفش متفاوت است. همیشه کفش را به پا کرده و امتحان کنید.
      کفشی را انتخاب کنید که تا حد امکان به شکل پایتان باشد.
    • در بسیاری افراد یک پا بزرگتر از پای دیگر است. کفشتان را برحسب پای بزرگترتان انتخاب کنید.
    • کفش را در عصر‌ها بخرید، چون در این موقع از روز پای شما در حداکثر اندازه خود است.
    • وقتی برای امتحان کردن کفش سرپا می‌ایستید باید حدود یک سانتیمتر در جلوی بلندترین انگشت پایتان در داخل کفش فضای خالی وجود داشته باشد.
    • مطمئن شوید پنجه کفشتان به اندازه پنجه پایتان است. پنجه پهن‌ترین قسمت پا و کفش است.
    • هیچوقت کفش تنگ نخرید و فکر نکنید کفش بتدریج و با پوشیدن جا باز میکند.
    • پاشنه پا در عین اینکه باید در کفش احساس راحتی کند، باید فیت هم باشد. پشت کفش باید پاشنه پایتان را کاملا دربر گرفته و اجازه سرخوردن و حرکت در کفش را به آن ندهد.
    • با کفش چند قدم راه بروید تا مطمئن شوید اندازه پای شما است.

    استفاده از پد یا چسب یا آتل

    گاهی اوقات پزشک ارتوپد آتل‌ها و پابند‌ها و چسب‌های مخصوصی تجویز می‌کند که باید هرکدام را در زمان خود (روز و شب) استفاده کنید.

    درمان قوز شست پا؛ با جراحی و بدون جراحی+ویدیو

    مصرف داروها

    دارو‌هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن به کاهش درد ناشی از بانیون کمک می‌کنند، ولی نباید در مصرف آن‌ها زیاده روی کرد.

    استفاده از یخ

    بعد از اینکه مدت زیادی روی پای خود بوده اید یا اگر متوجه التهاب در پای خود شده اید، استفاده از یخ می‌تواند به بهبود این علائم کمک کند.

    همانطور که دید راهکار‌های بالا بیشتر برای تسکین درد ناشی از قوز شست پا است و به تنهایی نمی‌توانند بانیون را به طور کامل درمان کنند.

    درمان قوز شست پا با جراحی

    هدف از جراحی از بین بردن درد و تصحیح تغییر شکلی است که در پنجه پا بوجود آمده است. جراحی قوز شست پا انواع مختلفی دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    آرترودز Arthrodesis

    در این روش غضروف مفصل متاتارسوفالانژیال یعنی مفصل بین شست پا و کف پا کاملاً برداشته شده و این مفصل خشک می‌شود. از این نوع عمل جراحی معمولاً در بیمارانی که سائیدگی شدیدی در این مفصل دارند یا اعمال جراحی قبلی که برای تصحیح انجام شده و موفق نبوده است استفاده می‌شود.

    بونیونکتومی Bunionectomy

    در این نوع جراحی برجستگی استخوانی کنار مفصل شست برداشته می‌شود. از آن در مواقعی استفاده می‌شود که شست انحراف زیادی نداشته و مشکل بیمار بیشتر برجسته بودن استخوان است.

    رزکشن آرتروپلاستی Resection Arthroplasty

    در این جراحی استخوان دو طرف مفصل متاتارسوفالانژیال شست برداشته می‌شود. در افراد مسن یا افراد با سائیدگی شدید مفصل شست یا کسانی که جراحی‌های قبلی در درمان بیماری موفق نبوده اند استفاده می‌شود.

    استئوتومی Osteotomy

    در این جراحی استخوان‌های اطراف مفصل شست شکسته شده و سپس در وضعیت مناسب دوباره در کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند.

    اکثر عمل‌های جراحی برای قوز شست پا به صورت سرپایی انجام می‌شوند به این معنی که بیمار چند ساعت قبل از جراحی در بیمارستان بستری شده و سپس به اطاق عمل می‌رود. در آنجا معمولاً جراحی بدون استفاده از بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود.

    پزشک با تزریق دارو‌های بی‌حسی در ناحیه مچ پای شما، پا را بی‌حس کرده و جراحی را انجام می‌دهد. در حین جراحی شما هوشیار هستید. جراحی حدود یک ساعت طول می‌کشد و بعد از آن شما به اطاق ریکاوری رفته و بعد از چند ساعت از بیمارستان مرخص می‌شوید.

    درمان قوز شست پا؛ با جراحی و بدون جراحی+ویدیو

    اقدامات لازم بعد از عمل قوز شست پا

    موفقیت در درمان این عارضه تا حدود زیادی وابسته به این است که شما تا چه حد دستورات پزشک را رعایت می‌کنید. پس همکاری بین پزشک و بیمار اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

    در حین ترخیص از بیمارستان پای شما با باند پانسمان شده است. ممکن است پای شما را گچ گرفته باشند یا پای شما را در کفش طبی خاصی گذاشته باشند. معمولاً بخیه‌ها بعد از دو هفته خارج می‌شوند، ولی پای شما باید تا 8-6 هفته حمایت شود. پانسمان‌های خود را دست نزنید و همیشه آن‌ها را خشک نگه دارید. در حین حمام، پای خود را در کیسه پلاستیکی بگذارید تا خیس نشود.

    ممکن است پزشک جراح شما از شما بخواهد تا در چند روز اول بعد از جراحی برای راه رفتن از واکر یا عصا استفاده کنید. با بهبودی بیشتر زخم، شما خواهید توانست بیشتر روی پایتان وزن بگذارید با این حال سعی کنید در چند هفته اول بعد از جراحی زیاد راه نروید. معمولاً بعد از گذشت یک هفته از جراحی میتوانید راندگی کنید.

    در چند روز اول بعد از جراحی دراز بکشید و با گذاشتن چند بالشت در زیر پایتان آنرا بالا نگه دارید. برای کاهش درد و تورم با صلاحدید پزشک معالج میتوانید از سرمای موضعی استفاده کنید. تا حدود شش ماه بعد از جراحی قدری تورم در ناحیه شست خواهید داشت. بعد از برداشتن کلی پانسمان ها، تا چند ماه سعی کنید از کفش‌های راحت مثل کفش‌های ورزشی استاده کنید.

    نرمش‌های خاصی برای افزایش انعطاف پذیری پا و تقویت عضلات پا به شما آموزش داده می‌شود. آن‌ها را انجام دهید.

    دارو‌هایی را که پزشک معالج بعد از جراحی برای شما تجویز می‌کند شامل چند روز استفاده از آنتی بیوتیک برای پیشگیری از ایجاد عفونت در محل جراحی و مصرف دارو‌های ضد درد است. از آن‌ها استفاده کنید.

     

    در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید

    در صورت مشاهده‌ی این مشکلات به پزشک مراجعه کنید:

    • شل شدن پانسمان یا خیس شدن آن
    • خونی شدن پانسمان یا آلوده شدن آن با ترشحات
    • سازگاری نداشتن با دارو‌های تجویزی پزشک
    • تب، لرز، قرمزی یا گرما در اطراف محل عمل، درد افزایش یابنده یا تورم در ساق یا پای عمل شده

    هزینه جراحی قوز شست پا

    هزینه‌ی این عمل هم مانند دیگر عمل‌های زیبایی متغیر بوده و بستگی به کلینیک و نوع عمل و پزشک مربوطه دارد. اما اگر نوع جراحی شما درمانی و جهت رفع درد پا باشد می‌توانید از خدمات بیمه‌تان هم استفاده کنید.




راهکار‌های خانگی برای دفع سنگ کلیه


 

  • راهکار‌های خانگی برای دفع سنگ کلیه

    برترین‌ها: سنگ کلیه، شایع‌تر از آن است که فکرش را بکنید. دوازده درصد از جمعیت دنیا، در مرحله‌ای از زندگی خود دچار سنگ کلیه می‌شوند. درد ناتوان کننده‌ای که همراه با این عارضه است دست کمی از کابوس‌های شبانه ندارد.

    کسی که سنگ کلیه دارد، علاوه بر درد، دچار تکرر ادرار، خون در ادرار، تهوع و استفراغ می‌شود. اگر شما هم دچار سنگ کلیه هستید و به دنبال راهکار‌های خانگی و ساده برای رفع مشکل‌تان می‌گردید پس با ما همراه باشید.

    راهکار‌های خانگی برای دفع سنگ کلیهسنگ کلیه چیست؟

    گاهی کلیه‌های ما ممکن است حاوی توده‌های ریز کریستالی باشند که به آن‌ها سنگ کلیه می‌گویند. این سنگ‌ها معمولا در کلیه‌ها قرار می‌گیرند، اما ممکن است در مجاری ادراری که شامل مثانه و میزنای نیز می‌شود هم ایجاد شوند.

    سنگ کلیه چگونه تشکیل می‌شود؟

    سنگ کلیه به دلیل مصرف ناکافی آب تشکیل می‌شود. اگر شما کمتر از 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید، خودتان را در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار می‌دهید. اگر میزان آب و مایعات در بدن‌تان کم باشد، بدن نمی‌تواند اسید اوریک را رقیق کرده و در نتیجه، ادرارتان اسیدی‌تر می‌شود.

    افزایش اسیدیته‌ی ادرار منجر به تشکیل سنگ کلیه خواهد شد.اگر سنگ کلیه‌تان تشخیص داده شده باشد یا در خانواده‌تان سابقه‌ی عوارضی، چون بیماری کرون، عفونت مجاری ادراری، کلیه اسفنجی مدولاری و ... را داشته باشید، پس در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستید. برخی از افراد نسبت به سایرین، مستعد سنگ کلیه‌اند.

    ریسک فاکتور‌ها

    سنگ کلیه بیشتر در سنین بین 20 و 50 سالگی روی می‌دهد. ضمنا مرد‌ها نسبت به زن‌ها بیشتر دچار سنگ کلیه می‌شوند. سایر ریسک فاکتور‌ها شامل موارد زیر می‌شود:. سابقه‌ی خانوادگی سنگ کلیه. کم آب نوشیدن. چاقی. مصرف غذا‌هایی با گلوکز، نمک و پروتئین زیاد.

    بیماری التهابی روده برخی از دارو‌ها مانند دارو‌های ادرارآور، درمان HIV، دارو‌های ضد تشنج و آنتی اسید‌های کلسیمی نیز می‌توانند منجر به تشکیل سنگ کلیه شوند.افراد چاق یا دارای اضافه وزن نیز مستعد ابتلا به سنگ کلیه‌اند.

    راهکار‌های خانگی برای دفع سنگ کلیه

    آب

    همانطور که گفتیم، به اندازه کافی آب ننوشیدن، اصلی‌ترین علت ایجاد سنگ کلیه است. نوشیدن آب کمک می‌کند تشکیل کریستال‌ها به تاخیر بیفتد و کلسیم و فسفر از کلیه‌ها دفع شوند. روزی 10 تا 12 لیوان آب بنوشید.

    راهکار‌های خانگی برای دفع سنگ کلیه

    گوجه فرنگی

    گوجه فرنگی سرشار از ترکیبات بیواکتیو مانند سیترات است که به دفع سنگ کلیه کمک می‌کنند. گوجه فرنگی می‌تواند به میزان زیادی از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری کند. یک تا دو بار در هفته دو عدد گوجه فرنگی را پوره کرده، یک قاشق مرباخوری آبلیمو به آن اضافه کرده و میل کنید.

    آبلیمو

    لیموترش سرشار از ویتامین C است. سیترات همانطور که گفتیم از تشکیل کریستال‌ها در کلیه پیشگیری کرده و با افزایش حجم ادرار از میزان اشباع آن کم می‌کند. به دو تا سه فنجان آب، یک قاشق غذاخوری آبلیمو و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کرده و در طول روز چند بار بنوشید.

    آب تربچه

    مطالعات نشان می‌دهند مصرف آب تربچه، دفع کلسیم اگزالات را در ادرار افزایش می‌دهد و ضمنا به دفع کریستال‌هایی که ممکن است در کلیه‌ها تجمع کنند کمک می‌نماید. به اندازه‌ی 100 میلی لیتر آب تربچه تهیه کرده و هر روز صبح ناشتا بنوشید. این کار را یک تا دو هفته انجام دهید.

    راهکار‌های خانگی برای دفع سنگ کلیه

    جوش شیرین

    جوش شیرین نیز برای دفع سنگ کلیه مفید است، چون می‌تواند کریستال‌ها را کلیه‌ها دفع کند. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و فورا بنوشید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید.

    ریشه قاصدک

    ریشه قاصدک دارای ترکیبات بیواکتیو است که به افزایش حجم ادرار و پیشگیری از تشکیل کریستال‌ها در کلیه کمک می‌کنند. یک قاشق مرباخوری ریشه قاصدک را به مدت ده دقیقه در یک لیوان آب بجوشانید، صاف کرده و بنوشید. دو تا سه بار در روز این دمنوش را بنوشید.

    هشدار: پیش از مصرف ریشه قاصدک با پزشک‌تان مشورت کنید، چون ممکن است با دارو‌های دیگر تداخل ایجاد کند.

    عصاره گیاه دم اسبی

    عصاره گیاه دم اسبی خاصیت ادرارآور دارد، یعنی حجم ادرار را افزایش می‌دهد. دو تا سه قاشق غذاخوری گیاه دم اسبی را به مدت 15 دقیقه در یک لیوان آب بجوشانید، صاف کرده و بنوشید. دو تا سه بار در روز این کار را انجام دهید.

    هشدار: اگر دیابت دارید، کمبود پتاسیم یا کمبود تیامین دارید یا داروی قلب مصرف می‌کنید از گیاه دم اسبی استفاده نکنید.

    خارخسک

    مطالعات نشان می‌دهند گیاه خارخسک می‌تواند کریستال‌های کلسیم اگزالات را از کلیه‌ها دفع کند و ضمنا ادرارآور است. یک قاشق مرباخوری عصاره خارخسک را دم کرده، صاف کنید و بنوشید. دو تا سه بار در روز این دمنوش را بنوشید تا سنگ کلیه‌های‌تان دفع شوند.

    برگ ریحان

    برگ ریحان یکی از متداول‌ترین گیاهان در طب سنتی است. برگ ریحان خاصیت ادرارآور دارد و می‌تواند حجم ادرار را زیاد کند. در نتیجه سنگ‌ها راحت‌تر دفع خواهند شد. یک مشت برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش دم کرده و یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کنید. دو تا سه بار در روز دمنوش ریحان بنوشید.

    راهکار‌های خانگی برای دفع سنگ کلیه

    رازیانه

    دانه‌های رازیانه می‌توانند به خرد کردن کریستال‌هایی که در کلیه‌های‌تان شکل گرفته‌اند کمک کرده و آن‌ها را از طریق ادرارتان از کلیه‌ها خارج کنند. یک قاشق مرباخوری پودر دانه‌ی رازیانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، خوب ترکیب کرده و بعد از خنک شدن بنوشید. به مدت دو هفته هر روز این نوشیدنی را مصرف کنید.

    سرکه سیب

    سرکه سیب نیز حاوی اسید سیتریک است که می‌تواند به متلاشی کردن تجمع کلسیم کمک کند. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص را با 250 میلی لیتر آب ترکیب کرده و چند بار طی روز بنوشید. بهتر است این ترکیب را قبل از غذا مصرف کنید.

    عصاره جوانه گندم

    جوانه گندم حاوی ترکیباتی است که تولید ادرار را افزایش می‌دهند، در نتیجه سنگ‌ها راحت‌تر عبور کرده و احتمال تشکیل مجدد سنگ‌ها نیز کاهش می‌یابد. جوانه گندم دارای آنتی اکسیدان‌های زیادی نیز می‌باشد که به پاکسازی مجاری ادرار از مواد معدنی و نمک نیز کمک می‌کند. عصاره جوانه گندم خالص را هر روز بنوشید.

    آب کرفس

    کرفس دارای آنتی اکسیدان‌ها و ترکیباتی است که تولید ادرار را افزایش می‌دهند. افزودن دانه‌های کرفس به غذا به طور منظم می‌تواند احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش بدهد. یک یا دو عدد ساقه کرفس را با آب ترکیب کرده و آب کرفس بگیرید. هر روز آب کرفس بنوشید تا علائم‌تان برطرف شوند.

    عصاره لوبیا قرمز

    لوبیا قرمز دارای منیزیم فراوانی است. منیزیم به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. یکی از راه‌های مصرف لوبیا قرمز برای دفع سنگ کلیه این است که غلاف یا پوست لوبیا قرمز را جدا کرده و غلاف‌ها را تقریبا 5 تا 6 ساعت بجوشانید. سپس مایع حاصل را صاف کرده و طی روز مصرف کنید.

    روغن زیتون فرابکر

    روغن زیتون فرابکر، روغنی بسیار غنی است که می‌تواند با نرم کردن مجاری ادرار، عبور سنگ‌ها را آسان‌تر کند. صبح ناشتا و آخر شب مقداری روغن زیتون فرابکر بخورید.

    آب انار

    خاصیت قابض و آنتی اکسیدانی انار می‌تواند احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش داده و عبور آن‌ها را ساده‌تر کند. آب انار حاوی ترکیباتی است که اسیدیته‌ی ادرار را کم می‌کنند، در نتیجه شرایط برای تشکیل سنگ، سخت خواهد شد. خودتان در خانه آب انار تهیه کرده و طی روز بنوشید.

    راهکار‌های خانگی برای دفع سنگ کلیه

    وزن کم کنید

    وزن سالم همراه با یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل مواد مغذی و فیبر کافیست می‌تواند تا حدود بسیار زیادی احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش بدهد و یا به دفع آن‌ها کمک کند. نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار و یا الکلی همگی می‌توانند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش بدهند. ضمنا غذا‌های پر از قند و نمک و چربی نیز منجر به تشکیل سنگ کلیه می‌شوند.

    چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

    گاهی عارضه‌ی سنگ کلیه می‌تواند طولانی‌تر از آنچه انتظار می‌رود بشود و درد و ناراحتی زیادی ایجاد کند. در چنین مواردی، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر سنگ‌ها در مجاری ادرار گیر کرده باشند می‌توانند درد‌های بسیار شدیدی ایجاد کنند و نیاز به عمل جراحی، حتمی است.

    سایر علائمی که نشان می‌دهند باید زودتر به پزشک مراجعه کنید شامل استفراغ، خون در ادرار، کدر بودن ادرار، احساس ضعف و خستگی، تب و لرز، درد هنگام ادرار کردن، از دست دادن هوشیاری و درد در قسمت پایین شکم و در ناحیه تناسلی می‌باشد که بیش از چهار هفته ادامه دار شده است.

    منابع: stylecraze ،medicalnewstoday ،mymed




دلایل بی‌توجهی به زبان فارسی در رسانه‌ها | دنبال مقصر اصلی نگردید ؛ همه مقصرند


 

  • دلایل بی‌توجهی به زبان فارسی در رسانه‌ها | دنبال مقصر اصلی نگردید ؛ همه مقصرند

    «یکی از عوامل اصلی وضعیت این روزهای زبان فارسی، رسانه‌ها بوده و همواره سهم مهمی در این امر داشته‌اند. چه رسانه‌های مکتوب و چه رادیو و تلویزیون راهبردهایی برای نحوه نگارش و بیان زبان فارسی نداشته و به ضرورت تدوین معیارهای شاخص برای درست‌نویسی و بیان کلمات و واژگان نرسیده‌اند.»

    داود نعمتی انارکی، عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما در گفت‌وگویی با ایسنا درباره‌ وضعیت این روزهای ادبیات فارسی به عنوان زبان مرجع در رسانه‌ها، با اعتقاد بر این‌که در این سال‌های اخیر هم در دانشگاه‌ها و مدارس و هم در رسانه‌ها با نوع خاصی از بی توجهی به زبان فارسی مواجه بوده‌ایم، اظهار کرد: به اعتقاد من در وضعیت به وجود آمده همه به نوعی مقصرند، دنبال مقصر خاص و واحد نباید باشیم، اگر به اصل موضوع توجه کنیم، متوجه می‌شویم که سهم همه نهادها از نظام آموزشی گرفته تا نظام خانواده، نظام اداری و نهاد رسانه در وضعیت پیش آمده نسبت به زبان فارسی آشکار است و باید پذیرفت که در این ارتباط کوتاهی کرده‌ایم.

    او در عین حال یادآور شد: به اعتقاد من حتی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز کوتاهی کرده است و بی‌شک بهتر از این‌ها می‌توانست در مقابله با وضعیت پیش‌آمده اثرگذار باشد.

    بی‌توجهی رسانه‌ها اثرات نامطلوب خود را گذاشته

    نعمتی انارکی با اعتقاد بر این‌که رسانه‌ها سهم زیادی در پدید آمدن این وضعیت دارند، اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی وضعیت این روزهای زبان فارسی، رسانه‌ها بوده‌اند و سهم مهمی داشته‌اند. چه رسانه‌های مکتوب و چه رادیو و تلویزیون راهبردهایی برای نحوه نگارش و بیان زبان فارسی نداشته‌اند و به ضرورت تدوین معیارهای شاخص برای درست‌نویسی و بیان کلمات و واژگان نرسیده‌اند. اخیرا در صداوسیما رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی منصوب شده است که این اتفاق نشان می‌دهد رسانه ملی نیز به تازگی به اهمیت این موضوع پی برده است. هرچند که بی‌توجهی رسانه‌ها اثرات نامطلوب خود را گذاشته است؛ اما هر اقدامی برای حفظ کیان زبان و ادبیات فارسی می‌تواند منجر به کاهش آسیب‌ها شود.

    اشتباهات فاحش در متن‌های رسانه‌ای و گویندگان تلویزیون و رادیو

    این عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما سپس چنین گفت: من معتقدم چندگانگی که در استفاده نادرست از زبان فارسی در رسانه‌ها وجود دارد، بر پدید آمدن این وضعیت نابهنجار اثرگذار بوده است. آنچه که ملموس است این‌که رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری هر یک روشی خاص برای نگارش زبان فارسی دارند و همین چندگانگی نگارش باعث شده که اشتباهات فاحش در متن‌های رسانه‌ای که یا در رسانه‌های مکتوب به چاپ می‌رسند و یا توسط گویندگان و مجریان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی خوانده می‌شوند، وجود داشته باشد. علت چنین وضعیتی را باید در کم‌اطلاعی یا کم‌توجهی نویسنده و یا رسانه در صحیح نوشتن و صحیح گفتن دید.  

    متن‌های خبری که پاره می‌شدند و سر از سطل آشغال درمی‌آورند

    نعمتی انارکی با بیان این‌که اگر نگاه حرفه‌ای در نگارش متون رسانه‌ای مورد توجه باشد، هر متنی قابلیت انتشار پیدا نخواهد کرد، از دوران خبرنگاری‌ و خبر روایتی داشت و در این زمینه گفت: خاطرم هست که در دوران دانشجویی وقتی با مطبوعات همکاری می‌کردم و خبر و گزارش تهیه می‌کردم تا منتشر شود، بارها شاهد بودم که متن تهیه شده من و بسیاری دیگر از روزنامه‌نگاران مبتدی توسط سردبیران باتجربه و خبره پاره می‌شد و به قول معروف سر از سطل آشغال درمی‌آورد و ما مجبور بودیم که در نوشتن متن با توجه به اصول نگارش توجه بیشتری کنیم تا به دوباره‌کاری مجبور نشویم، آیا اکنون این سخت‌گیری‌ها وجود دارد؟ ظاهرا در حال حاضر بنا به دلایل مختلف خبرنگاران، گزارشگران، دبیران، سردبیران و نویسندگان کمتر مشتاق و علاقه‌مند رعایت اصول نگارش هستند؛ البته امیدوارم این حرف من موجب ناراحتی نشود، اما به نظر می‌رسد که چندان هم از واقعیت دور نیست.

    او کم‌اطلاعی نسبت به اصول نگارش و ویرایش متن، دقت را فدای سرعت کردن و کم‌دقتی در نگارش را دلیل ادبیات نادرست در رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: باید بپذیریم کسی که وارد حرفه تولید پیام در رسانه می‌شود باید از تسلط کافی به زبان فارسی برخوردار باشد، مسأله‌ای که در رسانه‌های ما توجه چندانی به آن نشده است.

    نعمتی انارکی با بیان این‌که رسانه‌های مختلف در به‌ وجود آوردن این وضعیت نامطلوب نقش داشته‌اند، گفت: با این وجود نقش و تاثیر رادیو و تلویزیون در اصلاح این وضعیت بیشتر از رسانه‌های دیگر است. در واقع اثرگذاری این دو رسانه بر زبان گفتاری مردم است. نویسندگان برنامه‌های مختلف این دو رسانه، مجریان، گویندگان و کارشناسان آن باید در حفظ ساختار زبان گفتاری دقت لازم را انجام دهند. زبان فارسی اگر در متن و کلام ما اصلاح نشود و همین روند را طی کند به وضعیتی می‌رسد که دیگر نمی‌توان انتظار داشت زبان فارسی همانی باشد که در شاهکارهای ادبی ما استفاده شده است و کم‌کم زبان رسمی کشور دچار تغییراتی خواهد شد که با زبان اصلی فارسی فاصله‌ای عمیق دارد. در دیگر کشورها نیز زبان و ادبیات آن‌ها دچار آسیب‌هایی شده است اما نکته‌ای که اهمیت دارد، این است که مدیران رسانه‌ای آن‌ها اجازه ورود تغییرات محاوره‌ای را به زبان رسانه‌ نمی‌دهند. تحقیقی که چند سال پیش در ارتباط با زبان رسانه و نزدیکی آن با زبان معیارشان درخصوص برخی از کشورها از جمله انگلیس و آمریکا انجام دادم، نشان داد که آن‌ها اجازه ورود زبان کوچه و بازاری را به رسانه چه در زبان گفتاری و چه در متن نمی دهند، یعنی تلاش می‌کنند که زبان جامعه را از آسیب‌های تغییرات کوچه بازاری دور نگه دارند. یکی از سردبیران ارشد BBC که در اواخر دهه 80 برای یک دوره آموزشی در دانشگاه صداوسیما حضور داشت، عنوان می کرد که سردبیران و خبرنگاران  BBC موظف هستند تا نسبت به نگارش متون خود بر اساس دستورالعمل زبان معیارشان عمل کنند و حتی باید با ویراستاری متن نیز به‌خوبی آشنا باشند تا بتوانند متن خود را ویرایش کنند تا از خطای کمتری برخوردار باشد. چنین اعمال سیاستی تا چه اندازه در رسانه‌های ما جایگاه دارد؟ همه افرادی که در رسانه‌ها کار می‌کنند باید دستی در ادبیات داشته باشند، آیین نگارش و دستور زبان فارسی بدانند و با سبک‌های نگارشی آشنا باشند.

    نقش روزنامه‌نگاری آنلاین و رسانه‌های اجتماعی

    او  در پاسخ به این‌که نقش روزنامه‌نگاری آنلاین و رسانه‌های اجتماعی را در پدید آمدن این وضعیت با توجه به این که عمر زیادی از فعالیت آن‌ها نگذشته، تا چه اندازه می‌دانید؟ اظهار کرد: روزنامه‌نگاری آنلاین و به ویژه رسانه‌های اجتماعی از وضعیتی نامناسب‌تر در ارتباط با رعایت اصول زبان فارسی برخوردارند، در روزنامه‌نگاری آنلاین می‌گویند که پایین‌تر از سطح سواد خواننده بنویسید و یا اینکه متن باید به گفتار نزدیک باشد، با این وجود باید گفت که تمام این موارد به این معنی نیست که اصول نگارش زبان رعایت نشود. در فضای مجازی شاهدیم که زبان پالایش ‌شده‌ای وجود ندارد و هرکس با توجه به شناخت محدود خود از زبان فارسی اقدام به نگارش متن می‌کند که اکثرا با اشتباهات فاحش همراه هستند.

    این مدرس دانشگاه صداوسیما در پایان در پاسخ به این‌که آیا بهتر نیست رسم‌الخط واحدی برای رسانه‌ها در خصوص زبان فارسی تهیه و ابلاغ شود تا از آسیب بیشتر به زبان فارسی جلوگیری شود؟ گفت: برای زبان معیار با توجه به نظم و نثر بودنش و با توجه با اصول نگارش و گفتار باید دستورالعمل مشخصی تهیه و به رسانه‌ها ابلاغ شود تا ملاک قرار گیرد، در غیر این صورت و استمرار وضعیت موجود آسیب‌های زیادی را در حوزه زبان شاهد خواهیم بود.